اناستاسیوس ینولاتوس در سال ۱۹۲۹ میلادی در منطقه پیراس واقع در جنوب غرب شهر آتن متولد شد و تحصیلات خود را در رشته الیهات در دانشکده الهیات دانشکاه آتن به پایان رساند و بعد ازاتمام تحصیلات خود در دوره کارشناسی، طی یک مراسمی لباس روحانیت ارتدکس را پوشید و برای تبلیغات مسحیت ارتدکس عازم آفریقا شد.

به گزارش رسانه های خبری یونان در روز دوشنبه مورخ ۲۶ آبان ماه "اناستاسیوس ینولاتوس" اسقف اعظم آلبانی و عضو شورای عالی کلیسای جهانی به علت مبتدلا شدن به ویروس کرونا هفته گذشته با هواپیمای  سی–۱۳۰ ارتش یونان امروز برای معالجه و انجام آزمایشات پزشکی لازم ، وارد آتن پایتخت یونان شد.

پس انجان آزمایش در تیرانا و مشخص شده ابتلای ایشان به ویروس کرونا، اگرچه علائم خیفی از بیماری بروز کرده اما به دلیل کهولت سن و بیماری های زمینه ای، دولت آلبانی و مسئولان بهداشتی این کشور، از یونان خواسته اند، که اسقف اعظم آلبانی  برای مداوا و مراقبت ویژه به آتن پایتخت یونان منتقل شود.

نخست وزیر یونان بلافاصله پس از اطلاع از این خبر از وزیر بهداشت، درمان و همبستگی هواست تا هماهنگی های لازم را به عمل آورده و ازنیروی هوایی این کشور رخواست کرد که فوراً برای انتقال اسقف اعظم آلبانی که اصالتا یونانی است، اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهند.

اناستاسیوس ینولاتوس در سال ۱۹۲۹ میلادی در منطقه پیراس واقع در جنوب غرب شهر آتن متولد شد و تحصیلات خود را در رشته الیهات در دانشکده الهیات دانشکاه آتن به پایان رساند و بعد ازاتمام تحصیلات خود در دوره کارشناسی، طی یک مراسمی لباس روحانیت ارتدکس را پوشید و برای تبلیغات مسحیت ارتدکس عازم آفریقا شد.

وی بعد از مدتی برای ادامه تحصیل در رشته تاریخ ادیان در دوره کارشناسی ارشد و در رشته ملیت شناسی و فلسفه به آلمان سفر کرد. در این مدت همزمان به تدریس زبان و ادبیات یونان در دانشگاه هامبورگ اشتغال داشت. در سال ۱۹۷۶ میلادی پس از اتمام تحصیلات خود از دانشگاه هامبورگ به آتن سفر و در دانشکده الهیات دانشگاه آتن به عنوان استاد تاریخ ادیان مشغول به کار شد و از آن زمان ریاست این دانشکده را تا سال ۱۹۸۱ میلادی  عهده دار بود. ینولاتوس در سال ۱۹۸۱ میلادی مجدداً ولی این بارعنوان نماینده کلیسای ارتدکس یونان با عنوان متروپل، به افریقا اعزام گردید و در آنجا فعالیت های موثری از منظر مقامات کلیسای ارتدکس یونان انجام داد.

وی در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط پاتری یارک وقت استانبول به عنوان اسقف اعظم آلبانی تعیین و در تیرانا مستقر شد. ایشان طی دوره مسئولیت توانست کلیسای ایستای آلبانی را به یک کلیسای فعال در شرایط بسیار دشوار حاکم بر آلبانی مبدل کند، به گونه ای که مورد تحسین مقامات رسمی کلیسای ارتدکس قرار گرفت. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی کاندیدای صلح نوبل شد و هچنین جوایز زیادی در سطح ملی و بین المللی اخذ کرده است. ینولاتوس تالیفات قابل توجهی نیز دارد که برخی از آنها در دانشکده های الیهات یونان به عنوان کتب درسی مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به توضیح است که اصالت یونای اسقف اعظم آلبانی در پاره ای از ایام در گذشته موجب تنش در روابط آلبانی و یونان شده است. در این خصوص "سلی بریسا" رئیس جمهور پیشین آلبانی بار ها به حضور ایشان به عنوان اسقف اعظم آلبانی اعتراض کرده و وی را نماینده وزارت امور خارجه یونان تلقی و خطاب می­کرد.  بریسا تاکید داشت که اسقف اعظم آلبانی باید یک شهروند مسیحی آلبانی تبار باشد و نه یک فرد یونانی. این اعتراضات وی، باعث شد آلبانی تبار های مقیم یونان و یونانیانان مقیم آلبانی دست به اعتراضات گسترده ای بزنند. این اعراضات به همراه اعتراض به سوء استفاده های مالی دولت بریسا تا جایی پیش رفت که منجر به سرنگونی دولت وی گردید.

نکته دیگر آنکه ایشان در زمینه اسلام شناسی نیز تحقیقاتی داشته و در دوران تدریس و ریاست دانشکده الهیات دانشگاه آتن دو کتاب در مورد اسلام نوشته است که در چارجوب دروس تاریخ ادیان تا به امروز به عنوان منبع درسی دراین دانشکده تدریس می شوند.

کد خبر 3852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =